זה התחיל ב-2006 כשסלמן קהאן, אנליסט מבריק מארה"ב, לימד את אחייניו את מקצוע המתמטיקה דרך סרטונים קצרים וקלילים שיצר ביוטיוב. היום "אקדמיית קהאן" מונה כ-3,800 סרטונים המשמשים כמערכת למידה וירטואלית המונגשת לכל תלמיד ואדם ברחבי העולם. לפני כשנה, בתמיכת מכללת "שנקר", איגוד האינטרנט הישראלי וקרן "טרמפ" הוקמה השלוחה הישראלית על ידי פרופ' עמנואל גרינגרד וקבוצה של צעירים. כ-500 סרטונים ומערכות תרגול כבר תורגמו לעברית ושיטת הלימוד המהפכנית הוטמעה במספר בתי ספר בארץ. יוזם הפרויקט, פרופ' עמנואל גרינגרד: "התפיסה הנכונה היא לימוד בבית ותרגול בכיתה: תלמד לבד בדרך שמתאימה לך, כשאחת מהן היא סרטוני 'קהאן', ובכיתה תתרגל". מנהלת הפרויקט, ירדן אסא: "זה חינוך חינמי ונגיש לכולם, בכל זמן ובכל מקום"
זה יותר מכל מסמל עוד מרכיב חשוב במהפכת החינוך הקורמת עור וגידים ברחבי העולם. זו מהפכה שמנפצת את מימדי הזמן והמקום ומנגישה את היכולת ללמוד ולצבור ידע לרשות כל אדם באשר הוא. "אקדמיית קהאן" האמריקאית, שנולדה בשנת 2006 ומכילה כ-3,800 סרטונים המלמדים את מקצועות הלימוד מכיתה א' עד שנה אקדמית ראשונה, שהפכו לאמצעי עזר משמעותי בבתי הספר בארה"ב – הגיעה לפני כשנה לישראל. בסיוע מכללת "שנקר" ואיגוד האינטרנט הישראלי ותמיכה של קרן "טרמפ" תורגמו לעברית מעל ל-500 סרטונים במקצוע המתמטיקה, המלווים במערכות תרגול ומעקב, שאף החלו לחדור כאמצעי לימוד ולמידה עבור המורים והתלמידים במוסדות חינוך ברחבי הארץ.
כמו רבים מסיפורי ההצלחה של המאה ה-21, שנולדו מאדם אחד שהחזיק ברעיון מבריק בזמן הנכון, כך גם סיפורה של "אקדמיית קהאן". סלמן קהאן, אמריקאי ממוצא בנגלדשי, אנליסט מבריק, החליט ללמד את האחיינים שלו את מקצוע המתמטיקה. בהתחלה הוא עשה זאת דרך הסקייפ, אך כשיום אחד נבצר ממנו לעשות זאת, הוא העלה סרטון ביוטיוב. האחיינים התלהבו מאופן העברת החומר וביקשו מדודם להפיק עבורם סרטונים נוספים. הסרטונים, המאופיינים בהגשה ידידותית, קלילה ומופשטת, כשכל סרטון בממוצע אורך כ-10 דקות בלבד – זכו תוך זמן קצר לצפיות רבות. קהאן החל לקבל פניות ובקשות מתלמידים והורים והמשיך לייצר עוד ועוד סרטונים. בשלב מסוים פרש מעבודתו והקדיש את כל זמנו לפרויקט, שלימים הפך למערך סרטוני למידה שלם, הכולל כיסוי מלא ומקיף של המקצועות הריאליים ומקצועות רבים נוספים הנלמדים במערכת החינוך האמריקאית. האקדמיה המהפכנית של איש אחד זכתה לתמיכת קרן ביל ומלינדה גייטס וחברת "גוגל".
"אקדמיית קהאן" פרצה את גבולות יבשת אמריקה כשמדינות ברחבי העולם החלו לתרגם את הסרטונים לשפות שונות. לפני כשנה הורמה הכפפה בישראל כאשר, פרופ' עמנואל גרינגרד, מייסד וראש המחלקה להנדסת תוכנה במכללת "שנקר", ומספר צעירים שהתלהבו מהפרויקט, החליטו להקים שלוחה של "אקדמיית קהאן" בישראל. השלוחה בישראל היא היחידה נכון לעכשיו שתרגמה לא רק כ-500 סרטונים אלא גם את מערכת התרגול והמעקב הנלווית להם.
פרופ' עמנואל גרינגרד מספר: "הרעיון של הוראה באמצעות מחשבים היה רעיון שריחף באוויר כל הזמן, אבל בין רעיון ברור לאמצעים טכניים שיכולים לתמוך בו הפער היה גדול. בשנים האחרונות הייתה קפיצת מדרגה גדולה. תמיד חיפשתי עוד ועוד אלמנטים של הוראה מקוונת, ובאחד הימים נתקלתי ב'אקדמיית קהאן'. זה דבר נפלא, זה כמו נקניק סלמי שחותכים אותו לחתיכות קטנות. הסרטונים מדברים איתך בגובה העיניים, נעימים, מושכים.
"כשגיליתי את 'אקדמיית קהאן' הצעתי אותו לאיגוד האינטרנט הישראלי שבאג'נדה שלו לתמוך בתוכנות חופשיות ותוכן חופשי לטובת קהילת המשתמשים בארץ. יחד עם איגוד האינטרנט הישראלי ומכללת "שנקר" יצרנו תרגומים לעברית".
ירדן אסא, מנהלת הפרויקט, מספרת: "זה התחיל בתור פרויקט ספרטני וקטן. חבר טוב שלי ואני ישבנו לפני כשנה ודיברנו על המושג 'בינארי', ולא ידעתי מה זה. הוא התעצבן ושלח אותי לצפות בסרטון של 'אקדמיית קהאן'. מעבר לזה שהבנתי מה זה 'בינארי' נחשפתי לראשונה בחיי לפרויקט המדהים הזה. כשהתחלנו לחפש את האקדמיה בישראל, הבנו ש'שנקר' קשורים לזה וחברנו לפרופ' גרינגרד".
מרגע יציאתו לדרך של הפרויקט ועד עתה תורגמו לעברית כ-500 סרטונים במתמטיקה ופיזיקה, כולל מערכות תרגול ומעקב, המאוחסנים באתר של "אקדמיית קהאן" ישראל (גרסת בטא). אסא: "יש לנו מערך של מתרגמים ומדובבים, כולם בוגרי מקצועות ריאליים. זה תרגום של 'קאן אקדמי', אנחנו עדיין לא יוצרים סרטונים משלנו. התחלנו במתמטיקה כי זה מקצוע אוניברסלי.
"הסרטונים הם קלילים ומחולקים לכ-10 דקות כל סרטון. הדור של המאה ה-21 הרבה יותר מרוכז ב-10 דקות של סרטון מאשר במשך 45 דקות בהקשבה למורה בכיתה. מעבר לסרטונים, יש פה כלי שאומר לך: צפה בסרטון ולאחר מכן תעבור למערכת תרגול באתר המייצרת לך כל הזמן תרגילים חדשים. במידה ולא תגיע לתשובה הנכונה, תקבל רמזים וכלים ותופנה לסרטון רלוונטי. מעבר לכך, ברגע שאתה נרשם למערכת אתה יכול להשיג לעצמך סטטיסטיקות, להציב לעצמך יעדים אישיים, לדעת היכן אתה ממוקם בהתאם להישגיך. יש לך גם אפשרות לרשום מאמנים לעצמך".
זה כלי מהפכני בכל מה שקשור במסגרות החינוך הקיימות היום
אסא: "בית הספר הוקם בתקופת המהפכה התעשייתית. הזמנים השתנו והיום הצרכים הם אחרים. לכל ילד בממוצע יש מחשב ו/או אייפד ואייפון. הילדים רגילים להתנהל במציאות מלאה בגירויים. הקונסטלציה הזו של שיעור בן 45 דקות מול מורה כפול שש פעמים ביום – זה כבר הופך לפחות ופחות מתאים לדור של היום. ב'קאן אקדמי' יש מערכת משחוק שמאפשרת לתלמידים לצבור נקודות שמזכות אותם במדליות וגביעים. זו מערכת מוטיבציונית. היא חינמית, ללא מטרות רווח ומאפשרת לכל התלמידים לשפר את הישגיהם וללמוד, גם עבור אלה שאינם יכולים להרשות לעצמם מורים פרטיים".
כלי עזר לתלמידים ולמורים כאחד
אנשי "קהאן" בישראל החלו לשווק את מערכת הלמידה הווירטואלית בקרב חדרי המורים בבתי הספר בארץ. אסא: "יש לנו שני אפיקים- לשווק את הכלי בקרב התלמידים ולהטמיע אותו בקרב אנשי החינוך. אנחנו נמצאים היום רק בשלב הראשוני, ופועלים בגדרה, בחדרה ובטבריה. אנחנו מעבירים השתלמויות למורים במסגרת מפגשים חודשיים וליווי אישי. הרעיון הזה מקדם שיטת לימוד שנקראת: 'הכיתה המתהפכת' (Flip Class) – הילדים נחשפים לחומר בבית ולא בכיתה. בכיתה הם למעשה מתרגלים את החומר.
"בשיטה זו מתאפשר לכל מורה, במקום לעמוד ולהרצות, לתת לתלמידים להתקדם בקצב שלהם. אנחנו עובדים היום עם בתי ספר בגדרה, חדרה וטבריה. להרבה מורים זה לא קל. לא תמיד הם מצליחים לאמץ את השיטה, אבל יש כאלה שעושים אדפטציה למערכת והם מאוד נהנים ממנה. הפרויקט הזה לא בא להחליף את המורים שעומדים בקדמת הבמה אלא נועד לשמש ככלי עזר עבורם. הכלי הזה הוא כלי ראשון מסוגו בעולם שנותן למורה סטטיסטיקה על כל תלמיד ותלמיד".
פרופ' גרינגרד: "מחקרים הוכיחו שכשמורה עומד מול כיתה, זמן הקשב של התלמיד הוא כ-15 דקות. לאחר מכן התלמיד מתחיל 'לנדוד'. ב-8 הדקות האחרונות יש קשב נוסף. זה אצל כולם, לא רק אצל בעלי הפרעות קשב וריכוז. התפיסה הנכונה היא: תלמד לבד בדרך שמתאימה לך, כשאחת מהן היא סרטוני 'קהאן', ובכיתה תתרגל. לימוד בבית ותרגול בכיתה. בארה"ב זה הוכיח את עצמו, ויותר ויותר כיתות פועלות באופן הזה. ההצלחות ברורות. זה אפשרי מאוד במדינת ישראל. זה לא יקרה מחר בבוקר. זה תהליך של 'עקב בצד אגודל', צעד אחד צעד. המשמעות של זה היא לשנות כמה תפיסות פדגוגיות.
"רמת החינוך בארץ ירדה ואני חושב שהסיבה העיקרית לכך היא שזה פחות מעניין את בני הנוער. בני הנוער רוצים את היישום המיידי. העולם נעשה יותר טכנולוגי והוא רוצה החזר מיידי. אנחנו לא יכולים לכפות על בתי הספר, אנחנו רק יכולים להציע ולעניין ואני מאמין שנצליח. זו תפיסה חדשה ומרעננת".
מה השלב הבא מבחינתכם?
פרופ' גרינגרד: "כיוון שהתוכניות גדולות ומקיפות וישנם תכנים שלא מתאימים, אנחנו נהיה זקוקים למימון ותרומות כדי להכין את כל התוכניות. כיום יש 500 סרטונים במתמטיקה, 30 סרטונים בביולוגיה ו- 30 בפיסיקה. אנחנו רוצה לכסות עוד הרבה מקצועות".
אסא: "עד סוף השנה אנחנו רוצים לסיים את כל תרגום סרטוני המתמטיקה. בטווח הרחוק אנחנו רוצים להגיע לתרגום של כל המקצועות הרלוונטים שמופיעים בסרטוני 'קאן אקדמי', ואף ליצור סרטונים המיועדים אך ורק למערכת החינוך בישראל. אנחנו רוצים להוביל את מערכת החינוך הישראלית לקראת החינוך החדש של המאה ה-21, חינוך מקוון המאפשר לייצר קשר קרוב בין המורים לילדים דרך המחשבים, ולאפשר חינוך חינמי, נגיש לכולם, בכל מקום ובכל זמן".
ואיך בכוונתכם להשיג משאבים לכך?
אסא: "אנחנו מתכוונים לצאת לעוד סבב של גיוס כספים כדי לאפשר תרגומים של עוד סרטונים רלוונטיים. אנחנו פונים לתורמים וקרנות. כבר גייסנו כסף לתהליך הראשוני מקרן 'טרמפ', ופנינו מועדות לגיוס נוסף".