שבו בנחת על כסא הנהג. כנסו למערכת הניווט וההפעלה וסמנו את היעד שאליו אתם מעוניינים להגיע. בזאת הסתיימה מלאכתכם. הרכב לבדו כבר יסיע אתכם במהירות הרצויה, ללא פקקים ובבטיחות מלאה. משה מנקין מציג את כלי הרכב האוטונומיים (ללא נהג), שכבר פותחו ברחבי העולם ורק ממתינים לעלות על הכביש המוביל לעתיד הקרוב. מסתבר שהנהג האוטומטי שלנו יהיה הרבה יותר מחברמ'ן
דמיינו לעצמכם את הנהג האישי שלכם – הוא לא יהיה אנושי אלא יורכב ממספר טכנולוגיות מתקדמות. הנהג האישי שלכם ינווט במרחב בעזרת חושים מפותחים ויעילים יותר מאלה של בני האדם, לייזרים, סורקים, מצלמות שרואות מעבר לשדה ראייה מוגבל ומערכות ניווט המסונכרנות עם רמזורים חכמים ורגילים. המערכות הללו בודקות את הרכבים האחרים, את מהירויות הנסיעה שלהם ואת יחס התנועה בכביש. הרכב ישתלב באופן זורם במרחב הציבורי, בשילוב מערכות ניווט של תחבורה חכמה. ואתם? אתם יושבים בנחת ולא עושים דבר.
תתחילו לומר יפה שלום לנהגים ברכבים פרטיים, לנהגים בתחבורה ציבורית, לתאונות, לתיקונים חוזרים ונשנים במוסכים, לתשלומים גבוהים לחברות הביטוח ולשאר הגזרות, כי "כלי הרכב האוטונומיים" (ללא נהג) יהפכו בקרוב לחלק בלתי נפרד מדרכי חיינו.
עד לפני שנים מעטות 'מכוניות ללא נהג' היו בגדר פנטזיה. הן היו שייכות אך ורק לסרטי המדע הבדיוני וסדרות טלוויזיה שונות, כשהן למעשה מבטאות את השאיפה שלנו להגיע למצב שלא נצטרך לנווט בעצמנו בכבישים ולסכן את חיינו. כל מה שנדרש הוא לתת למכונית את הפקודה הנכונה והיא מגיעה למחוז חפצנו במהירות הגבוהה ביותר תוך הימנעות ממפגעים וסכנות.
אך לא עוד פנטזיה. הטכנולוגיה לא רק שקיימת אלא ישימה ומוכנה כבר לשימוש, כך שכבר ממש בעתיד הקרוב תהפוך למציאות.
הכירו את מכוניות העתיד
איך מלמדים כלי תחבורה לנסוע בכוחות עצמו בעולם האמיתי בו ישנם אירועים בלתי צפויים והתנהגויות בלתי צפויות של בני האדם במרחב?
תהליך פיתוח מערכות הנסיעה האוטומטיות ("מכוניות אוטונומיות") החל כבר בשנת 1994. חברות רבות החלו לעסוק במלאכה והצליחו להחדיר חלקי טכנולוגיה של נסיעה אוטומטית. זה התחיל בחנייה אוטומטית והסתיים בנהיגה אוטומטית של ממש בכבישים עירוניים פתוחים. בנוסף, משנת 2004, מדי שנה, נערכת תחרות "האתגר העירוני" של DARPA (הסוכנות לפרויקטים של מחקר מתקדמים של ארה"ב), הבוחנת מכוניות רובוטיות. מפתחי המכוניות הללו זוכים בפרסים של מיליוני דולרים.
דוגמאות לפיתוחים בתחום כלי הרכב האוטונומיים:
גוגל – המכונית האוטונומית של גוגל נסעה בתוך סבך מכוניות רגילות מרחק של 482,803 ק"מ, מרחק השווה ל-12 הקפות של כדור הארץ!
הרכב האוטונומי של גוגל בפעולה:
שימו לב למהירות ולצורת הנסיעה:
גוגל מלמדים איך לתכנת רכב ללא נהג בשבעה שבועות:
מושל נבאדה כבר העביר הצעת חוק שמאשרת למכוניות אוטונומיות לנוע בתוך העיר. עידן המכוניות האוטונומיות כבר כאן.
בספרד כבר התחילו בהחדרה של פיתוח מכוניות אוטונומיות מתקפלות במערך שיתופי עירוני . המכונית המתקפלת מסתמנת כטכנולוגיה שעתידה לפתור את מצוקת החנייה!
מערכת תחבורה חכמה
פלטפורמת CVIS (פיתוח של האיחוד האירופאי) מאפשרת הטמעה מהירה של טכנולוגיה המסנכרנת בין כלי הרכב ורמזורים חכמים.
תראו איך נראית מערכת תחבורה חכמה:
ההשפעה של מכוניות אוטונומיות על חיינו
הגורם האנושי
על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי 1.2 מיליון איש נהרגים וכ-20 – 30 מיליון נפצעים מדי שנה בתאונות דרכים ברחבי העולם. התאונות מתרחשות עקב סוגים שונים של טעויות אנוש בכבישים, רשלנות, וכן בשל מפגעים בתשתיות ואירועים בלתי צפויים. כך למשל: נסיעה בעת עירנות חלקית, ראייה מטושטשת בלילה, שכרות, התפרצות פתאומית של חיות לנתיבי נסיעה, מהמורות בכביש, סיבובים חדים ועוד. הגורם האנושי ללא ספק מהווה גורם שמשפיע באופן משמעותי על הנהיגה ברכב.
על מנת למזער ואף למגר את הקטל בכבישים אין צורך בהטלת חוקים וקנסות מחמירים או בהצבת תמרורים נוספים, שכן כלי הרכב האוטונומיים ידאגו לכך.
השינוע והחיסכון הכספי
הפיתוח הטכנולוגי הזה יחולל מהפכה בתחום השינוע. נהגי אוטובוס ומוניות שמבלים שעות רבות מחייהם על הכבישים כדי להעביר את בני האדם ממקום אחד לאחר, כמו גם נהגי המשאיות המעבירים סחורות וחומרים – יפנו את מקומם למערך הנהיגה האוטומטית.
הדבר יתבצע גם בשילוב מחסנים אוטומטיים (צפו מ-02:18 עד 04:28):
המהפכה בתחום השינוע תוביל לחיסכון גדול במשאבים שכן ההגעה ליעד תהיה קצרה יותר, ולא יהיה צורך בעצירות מיותרות, עמידה בפקקים והנעה חוזרת של הרכב הצורכת דלק רב.
איך זה עשוי לקרות בארץ?
הכנסת הרכבים האוטונומיים לכבישי ישראל יכולה להתבצע במספר שלבים ודרכים:
1. הפיכת התחבורה הציבורית לאוטונומית בנתיבי תחבורה ציבורית בלבד.
2. שילוב כלי רכב אוטונומיים קטנים להסעת נוסעים בשבילי אופניים קיימים.
3. בדיקת אפשרות לשילוב כלי רכב אוטונומיים פרטיים בנתיבי תחבורה ציבורית.
4. הטמעת הטכנולוגיה באמצעות השקעה של האזרח: במקום תשלום עבור חברות הביטוח יצירת 'חבילת ביטוח רכב' ייעודית לצורך מעבר בין כלי רכב רגילים לכלי רכב אוטונומיים, ללא הוצאה כספית נוספת מצד המדינה.
5. משרד התחבורה הוא הממונה על ההשקעה בפרויקטים המיועדים לשיפור התחבורה והבטיחות בכבישים. הקריטריונים שמכריז עליהם משרד התחבורה להשקעה בפרויקטים תואמים ליתרונות הטכנולוגיה המתקדמת במרחב העירוני.
תחבורת העתיד
תחבורת העתיד שלא כתחבורה הנוכחית בה כולנו נפרדים, איש איש ורכבו, תהיה מערכת אחת שלמה עם התחברות אנונימית למערכת. במערכת כזו נוכל כולנו ל'שוט' ברכבנו האוטונומי ברחבי הערים בביטחה.
ולסיום, ביל פורד, ממשפחת יצרנית המכוניות הענקית, "פורד", על תחבורת ההווה ותחבורת העתיד
כתבה מרתקת. הדבר הכי מורכב בכל הסיפור של תחבורה אוטונומית, הוא לפתח סבלנות עד שזו תהיה המציאות שלנו..